tisdag 27 december 2011

New York

Tjo gott folk!

Märker att en massa loggar in på bloggen för att läsa om resan men det är svårt att uppdatera med tanke på vad vi gjort än så länge och att jag varit ute ganska ofta. Så har alltid kraschat sängen när jag kommit hem.

Vad finns att säga om New York annat än att jag älskar staden? Jag älskar den här staden. Jag älskar allt som har med den här staden att göra. Har jag tänkt såhär om andra städer? Ja! Tycker jag att New York är världens bästa stad? Ja!

Varför älskar du New York?

Låt mig berätta lite om New York...


Jag vet att många av er varit i staden. Några kanske har studerat i staden eller har en vän som varit i staden. På samma sätt som jag varit i Los Angeles, Rom och Barcelona. Man har varit i staden och gör turistiga grejer, träffar lite ungdomar därifrån. Det är assoft och allt. Men jag har bara umgåtts med folk som är "riktiga" New Yorkers. Vi snackar om folk vars farfars far immigrerat från Italien och Grekland till Ellis Island med inget mer än en resväska och en dröm. Jag har fått höra historier på nära håll. Jag har fått träffa en skön shonne som bokstavligt talat hoppade av båten vid New York och nu gift sig för medborgarskap till en ung ryss som för två år sedan planerade på att bo i NY i ett år... Den här staden är något alldeles speciellt.

"There is a special energy about New York City.. the city never sleeps" var det första min polare sade när vi åkte mot Queens från flygplatsen. Jag såg väl lite höga byggnader men tänkte inte mycket på det. Det var bara så overkligt att sitta i bilen med han. Vi åkte till Astoria, Queens som till mestadel är ett grekiskt område. Det finns en massa Souvlakistånd, grekiska affärer och det är lite "alla känner alla"-känsla över det hela. Området ligger vid tunnelbanestationen "Broadway". Vi bor på 36th street och Broadway. Här har det flesta gatorna gatunummer. Så de heter 31th street, 32th street osv osv. Alla jag träffat har en bra koll på vad som ligger på vilken gata vilket är imponerande med tanke på hur stort New York är!

New York är en jävligt stor stad uppdelat i olika områden som tex Manhattan, Queens, Brooklyn. Staden har städats till och om ni trodde att Queens är ett ghetto eller dåligt område så har ni helt fel. Nu ska ni få höra om Queens, min favoritstadsdel i NY. Egentligen har jag all kärlek för Astoria som ligger en 15 minuter från Manhattan med tåget och är ett väldigt charmigt område som färgats av invandrarna från Grekland. De har bott här i två-tre generationer och har en stark kultur. Deras kultur har verkligen färgat av sig på den här delen av Queens. Det är ett väldigt lugnt område med allt ifrån gym, starbucks till olika restauranger på varje block. Speciellt det här området är väldigt fint och om jag någonsin flyttar hit så blir det utan tvekan till Astoria.  Idag när vi åkte hem klockan 2 såg jag tre olika livsbutiker med bl.a. färsk frukt öppet. Staden sover verkligen aldrig och det finns till och med två klubbar som är packade varje helg. Ena heter Caprice och är väl mest för greker medan jag glömt namnet på andra som är mer för andra. 

De flesta i området går dit men min boy James tycker hellre om att hänga i "meat packing area" som är motsvarande vår stureplan om jag inte fått det om bakfoten. Här ligger en klubb som heter "SL". Det är en exklusiv klubb och därmed svårt att komma in på. Här ska tjejerna se så bra ut som möjligt för att få männen att spendera pengar. Och visst spenderar männen pengar. I många fall säger bouncern att man minimum måste spendera 2k+ usd, vilket betyder att man får ett bord. Eller så känner man en promoter som alltid får ett bord och några gratis flaskor som de delar med sig av. Min polare känner två stycken promoters som tagit hand om oss. Klubben blandar all typ av musik. Då snackar vi om house, hip hop till "By the way" av Red Hot Chili Peppers. Det är bra dansmusik hela tiden och ALLA dansar! Tjejer grindar upp shonnar öppet och alla har det kul. Folk med bord gör av med deg vilket betyder att tjejer samlas vid deras bord för att ta en del av drinkarna. Det blir galet och lokalen är inte så stor vilket gör att det är PACKAT!

Annars träffade vi första dagen två tjejer från florida. Jag glömde id-kortet hemma vilket slutade med att vi åkte in till timesquare där jag träffade Method man som jag tog bild med.



Andra dagen åkte vi runt i stan innan vi mötte upp tjejerna som även var där med tre polare. Vi spelade beer pong och mötte även upp deras två polare som softade med oss. Folk är så jävla på att hänga här. Sedan jag kom har vi hängt med någon ny exakt varje dag. Typ den tredje dagen skulle min polare träffa upp sin "dominikana" (som de säger här om dominikanska tjejer haha), så han lämnade mig hos en av hans polare som anordnade ett poker home game. Där satt jag med 7-8 riktiga New Yorkers från olika delar i staden och spelade poker.  Samtliga var i åldrar mellan 25-31 vilket var fett då jag fick umgås och snacka med ungdomar från staden. Vi snackade om allt ifrån hur min första reaktion var när jag kom till staden, old skool hiphop till hur New York är som en stad. Jag önskar att jag hade spelat in samtalet då jag fick en ordentligt inblick i staden New York och dess folk, men denna text får räcka. Vi kom sjukt bra överens och dom var mad cool people som jag nog aldrig träffat och fått umgås med om det inte vore för vårt gemensamma intresse för poker. Tror ni att jag vann?

Klockan är fan 06:16 härnu så ska sova.. men fortsätter med resten de kommande dagarna. Ska försöka bli bättre på att uppdatera. Har visat korttricks i grand city central och fått body scrub från victoria secret. Så har en massa att skriva om.

Radio city musical

Islanders 2-4 Rangers! LETS GO RANGERS!

Rockefella center




Har inte läst igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar