fredag 3 februari 2012

Är jag naiv?

Så vi sitter i sidoeventet när jag hamnar i en väldigt märklig situation som jag aldrig tidigare hamnat i.

Minns inte riktigt blindsen men CO höjer, jag 3bet med J8s från BTN, BB och CO synar. Floppen kommer JTx. CO donkar ut, jag och BB synar. Turn är blank. Då går CO all in för typ 17k i en 4-5k pott. Jag viker då jag inte behöver ta den spotten med tanke på att jag körde över bordet. Men jag valde att behålla kvar korten så att jag kunde visa honom min fold (få honom att slänga upp en eventuell bluff :P). (Notera att jag inte är 100% säker på hur handen utspelade sig preflop. Kanske bara var en syn. Resten är dock spot on)

Hursomhelst så säger dealern: "Showdown!". Varpå jag säger: "Nej nej, jag sa fold!". Dealern säger att hon hörde syn och min motspelare börjar gå i taket om hur jag sa syn. Jag ser att han också har J8 och påpekar då att vi kommer splitta potten, men att jag sa vik och därmed är handen vik. Han går då i taket och skriker om att jag sagt syn och därmed måste syna. De vid bordet som hade IQ över 50 skrattade och sa att jag bara borde straffa hans dumhet och dealerns misstag med att ta halva potten. Floorman kom dit och sa att det dealer säger står vilket är helt sjukt då jag sa fold.

Så då blev jag jävligt irriterad och skrek på min motståndare att han inte kan ha alla hästar hemma när han inte fattar vad jag håller på att göra. Att jag bara är ärlig och säger att jag sa fold och att han därmed får ta hem en pott som vi annars hade splittat på. Blir lack på floorman (pga ett misstag de begått tidigare också) och säger "fuck the pott.. he can have it. Its the only right thing". Så jag ger bort potten och först en timma senare förstår min motståndare vad jag gjort.

Alla jag snackat med säger att de hade splittat potten och don't get me wrong. Jag har en gång tidigare försökt mig på en fuling vid bordet genom att säga att jag har en hand jag inte har för att få han att mucka, då sa någon till mig och jag insåg mitt misstag. Det är kanske fult men det är imho inte lika mycket utanför spelets ramar som detta. Jag sa "fold" och valde att göra det rätta.

"Pokerplayers are nasty people in their nature" sa en Italienare till mig och tyckte att jag var naiv som gjorde det "rätta" i det läget. Vad tycker ni? Gjorde jag rätt eller fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar